IZVANUČIONIČKA NASTAVA JUSP JASENOVAC – ČIGOČ – SPOMEN PODRUČJE BREZOVICA
Učenici Srednje škole Hrvatski kralj Zvonimir su 12. travnja sudjelovali na izvanučioničkoj nastavi JUSP Jasenovac – Čigoč – Spomen područje Brezovica. Izvanučionička nastava realizirana je u sklopu projekta Putujem i učim. Projekt je namijenjen svim učenicima Škole, neovisno o usmjerenju, koji pokazuju interes za povijesne sadržaje i ulažu trud u nastavne zadatke. U sklopu spomenutog, ali i drugih projekata, Škola ostvaruje svoju dugogodišnju suradnju s Udrugom antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka. Zbog važnosti sadržaja za kurikul nastave povijesti, ali i vrijednosti koje se njime afirmiraju, posjet JUSP Jasenovac uvršten je na popis preporuka Ministarstva znanosti i obrazovanja. Stoga je izvanučionička nastava realizirana sredstvima Ministarstva znanosti i obrazovanja te Udruge antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka. U izvanučioničkoj nastavi sudjelovalo je 37 učenika Škole. Učenike su pratile nastavnice Ivana Milunović i Tea Gomboš Zazinović te predsjednik Udruge antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka, gospodin Darko Fanuko.
Vođenom šetnjom JUSP Jasenovac učenici su se prisjetili već poznatog o formiranju Nezavisne Države Hrvatske. Od Ines Puljić saznali su o dijelovima logora, životu logoraša, poslovima koje su bili prisiljeni raditi. Učenike je upoznala s tragičnim sudbinama logoraša, njihovim otporom te kulturom sjećanja koja obavija ovo mjesto. Tijekom razgleda, učenici su postavljali pitanja o uređenju memorijalnog područja i pristupu memorijalnoj arhitekturi. Začudilo ih je što sunčan proljetni dan neupućenima može sakriti strahote toga mjesta.
Dolaskom do prepoznatljivog spomenika Cvijet, zapalili su svijeću i položili vijenac žrtvama.
Upoznavši se s bitnim podacima vezanim uz JUSP Jasenovac, učenici su bili spremni za istraživačke zadatke koje im je pripremila kustosica. Sedam maturanata dobilo je zadatak predvoditi skupine u samostalnom istraživanju muzejskog postava i rješavanju zadataka. Skupine su se bavile temama vezanim uz postav: funkcioniranjem ustaškog režima, uvođenjem rasnih zakona, postupcima dehumanizacije, svakodnevicom i uvjetima života logoraša te naposljetku njihovim otporom. Svoja saznanja učenici su prezentirali ostalim skupinama. Nakon izvrsno obavljenog posla, zaslužili su pohvale kustosice i nastavnica u pratnji.
Sljedeća postaja bilo je hrvatsko selo roda – Čigoč. O Lonjskom polju i Čigoču učenike je podučio gospodin Zvonko Rastovac, član Udruge antifašističkih boraca i antifašista Sisak-Brezovica. Tako je vožnja autobusom postala prilika za uočavanje roda i njihovih gnijezda na krovovima. Uslijedili su ručak i slobodno vrijeme koje su učenici iskoristili za šetnju i igru.
Radni dan zaključen je posjetom Spomen području Brezovica.
O formiranju partizanskoga pokreta, njegovoj brojnosti i spomeniku u Brezovici učenicima je govorio dr. sc. Vlatko Čakširan, muzejski savjetnik u Gradskom muzeju Sisak. Učenici su za kraj položili vijenac i svijeću u sjećanje na stradale. Potom su spas od brezovičkih komaraca potražili u autobusu.
Suočavanje s prošlošću težak je posao kojeg bi mnogi rado preskočili. Stoga je naš cilj pružiti učenicima znanja i vještine kako bi u tome bili uspješni. Iako se s temom Drugog svjetskog rata i stradanja susreću na nastavi, posjet ovim lokacijama učenicima je dao detaljniji uvid u događaje. Osvijestili su posljedice netrpeljivosti, mržnje prema različitima i dehumanizacije. Staklene ploče s imenima žrtava na zidovima i stropovima jasenovačkog muzeja ilustrirale su njihovu brojnost puno bolje od bilo kojeg udžbenika. Uvid u tragične sudbine pojedinih logoraša približio im je njihovu patnju. Sad su spremniji u svojoj svakodnevici prepoznati isključivost i nedostatak empatije. Te će vrijednosti ponijeti sa sobom i u skladu s njima, nadamo se, graditi bolji svijet koji neće ponavljati pogreške predaka.
Tekst: Tea Gomboš Zazinović, prof.
Fotografije: Ivana Galante, Tea Gomboš Zazinović, prof.