IZVANUČIONIČKA NASTAVA JUSP JASENOVAC – ČIGOČ – SPOMEN PODRUČJE BREZOVICA

Učenici Srednje škole Hrvatski kralj Zvonimir su 12. travnja sudjelovali na izvanučioničkoj nastavi JUSP Jasenovac – Čigoč – Spomen područje Brezovica. Izvanučionička nastava realizirana je u sklopu projekta Putujem i učim. Projekt je namijenjen svim učenicima Škole, neovisno o usmjerenju, koji pokazuju interes za povijesne sadržaje i ulažu trud u nastavne zadatke. U sklopu spomenutog, ali i drugih projekata, Škola ostvaruje svoju dugogodišnju suradnju s Udrugom antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka. Zbog važnosti sadržaja za kurikul nastave povijesti, ali i vrijednosti koje se njime afirmiraju, posjet JUSP Jasenovac uvršten je na popis preporuka Ministarstva znanosti i obrazovanja. Stoga je izvanučionička nastava realizirana sredstvima Ministarstva znanosti i obrazovanja te Udruge antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka. U izvanučioničkoj nastavi sudjelovalo je 37 učenika Škole. Učenike su pratile nastavnice Ivana Milunović i Tea Gomboš Zazinović te predsjednik Udruge antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka, gospodin Darko Fanuko.

 

Vođenom  šetnjom  JUSP  Jasenovac učenici   su   se   prisjetili   već   poznatog   o formiranju Nezavisne Države Hrvatske. Od Ines  Puljić  saznali  su  o dijelovima logora, životu logoraša, poslovima koje su bili prisiljeni  raditi.  Učenike  je  upoznala  s tragičnim sudbinama logoraša, njihovim otporom te kulturom sjećanja koja obavija ovo mjesto. Tijekom razgleda, učenici su postavljali pitanja o uređenju memorijalnog područja i pristupu memorijalnoj arhitekturi. Začudilo ih je što sunčan proljetni dan neupućenima može sakriti strahote toga mjesta.

 

 

 

 

 

              

 

Dolaskom do prepoznatljivog spomenika Cvijet, zapalili su svijeću i položili vijenac žrtvama.

Upoznavši  se  s  bitnim  podacima vezanim uz JUSP Jasenovac, učenici su bili spremni za istraživačke zadatke koje im je pripremila kustosica. Sedam maturanata dobilo je zadatak predvoditi skupine u samostalnom istraživanju muzejskog postava i rješavanju zadataka. Skupine   su   se  bavile  temama  vezanim  uz postav: funkcioniranjem ustaškog režima, uvođenjem rasnih zakona, postupcima dehumanizacije, svakodnevicom i uvjetima života  logoraša  te  naposljetku  njihovim otporom. Svoja saznanja učenici su prezentirali ostalim skupinama. Nakon izvrsno obavljenog posla,    zaslužili    su    pohvale    kustosice i nastavnica u pratnji.

Sljedeća  postaja  bilo  je hrvatsko selo roda – Čigoč. O Lonjskom polju i Čigoču učenike je podučio gospodin Zvonko Rastovac,   član   Udruge   antifašističkih   boraca   i   antifašista Sisak-Brezovica.  Tako  je  vožnja  autobusom  postala  prilika za uočavanje roda i njihovih gnijezda na krovovima. Uslijedili su ručak  i  slobodno  vrijeme  koje  su učenici iskoristili za šetnju i igru.

 

 

 

 

 

 

 

Radni dan zaključen je posjetom Spomen području Brezovica.

 

O formiranju partizanskoga pokreta, njegovoj brojnosti i spomeniku u Brezovici  učenicima  je  govorio  dr. sc. Vlatko Čakširan, muzejski savjetnik u Gradskom muzeju Sisak. Učenici su za kraj položili vijenac i svijeću u sjećanje na stradale. Potom su spas od brezovičkih komaraca potražili u autobusu.

 

Suočavanje  s  prošlošću težak  je  posao  kojeg  bi  mnogi rado preskočili. Stoga je naš cilj pružiti učenicima znanja i vještine kako bi u tome bili uspješni. Iako se s temom Drugog svjetskog rata i stradanja susreću na nastavi, posjet ovim lokacijama učenicima  je  dao  detaljniji  uvid  u  događaje.  Osvijestili  su posljedice  netrpeljivosti,  mržnje  prema  različitima  i  dehumanizacije.  Staklene  ploče  s imenima  žrtava    na  zidovima  i  stropovima  jasenovačkog  muzeja    ilustrirale  su  njihovu brojnost  puno  bolje od bilo kojeg udžbenika. Uvid u tragične sudbine pojedinih logoraša približio im je njihovu patnju. Sad su spremniji u svojoj svakodnevici prepoznati isključivost i nedostatak empatije. Te će vrijednosti ponijeti sa sobom i u skladu s njima, nadamo se, graditi bolji svijet koji neće ponavljati pogreške predaka.

Tekst: Tea Gomboš Zazinović, prof.

Fotografije: Ivana Galante, Tea Gomboš Zazinović, prof.